Leesfeest - de site voor kinderen over boeken - is vernieuwd! Met een nieuwe vormgeving, met nieuwe tekeningen van Marian Latour en met een zoekfunctie. Je kunt nu zoeken op voornaam van de schrijver of illustrator, op achternaam, op elk woord uit de titel, op uitgever, op ISBN, op recensent en op trefwoord (verliefd, oorlog, dieren enz.).
woensdag 20 oktober 2010
woensdag 30 juni 2010
Van 23 naar ............1
De afgelopen weken waren voor mij een leerzame periode. Door deze cursus heb ik een aardig beeld gekregen van de vele web 2.0 toepassingen. Een aantal gebruikte ik al actief (zoals hyves, msn, You Tube en ook fotobewerken) Een aantal andere handige toepassingen ontdekte ik door deze cursus. ( rss, reader, worldcat, lastfm)
Voor de Novetheek zie ik zeker mogelijkheden. Al zal het wel heel belangrijk zijn om de gegevens goed bij te houden, want aan verouderde info heb je niks. Helaas kwam ik dit op de verschillende sites. die ik tijdens deze cursus bezocht nog wel eens tegen.
Je zou Twitter in kunnen zetten als extra communicatiekanaal . We moeten meer gaan werken met foto’s en filmpjes . Heel mooi te gebruiken bijvoorbeeld als uitleg ( daisyspeler) of een verslag van een bijeenkomst of lezing . Wiki’s zou je kunnen inzetten voor lezersreacties en schoolprojecten.
Google.docs is een handige tool voor intern gebruik. Een koppeling naar de aquabrowser op onze website moet ook te realiseren zijn.
Handig om via het account van de cursus eens een kijkje te nemen op de verschillende sites, zonder
dat je gelijk zelf een account moet nemen.
Wat ik wel heb gemist is iets over E-books en de E-bookreader, wat toch ook duidelijk een digitale dienst gaat worden.
Soms moest je eerst aardig wat lezen voor jezelf aan de slag kon. Graag zag ik wat meer leuke opdrachten om mee te oefenen.
De cursus kostte behoorlijk wat tijd ( lag vaak ook aan mezelf), maar het was de moeite waard! Vooral leuk om het samen met collega's te doen, elkaar te volgen en op elkaar te reageren.
Ik realiseer me wel dat we pas aan het begin staan van een nieuwe periode en er nog heel veel te leren valt. Maar als je open staat voor veranderingen komt de rest ook wel.
Ik hoop dan ook dat we binnen de Novetheek snel gaan beginnen met web 2.0.
dinsdag 29 juni 2010
2.0 toepassingen in Ding 22
Vanavond heb ik me verdiept in een paar artikelen over web 2.0 toepassingen en de filmpjes van Dennis Eijsten bekeken. Zijn kreet is breng de bibliotheek naar de gebruiker.Mijn vraag is : Komt een gebruiker straks überhaupt nog wel naar een bibliotheek? Natuurlijk zijn we enthousiast over de mogelijkheden van de toepassingen. Bibliotheken moeten mee om de slag niet te verliezen. maar een beetje sceptisch ben ik ook. We kunnen niet snel genoeg beginnen. Kijk naar een willekeurige site van bijvoorbeeld een online webshop dan moet je toch concluderen dat de bibliotheekwereld nog wel een paar passen achterloopt. Het wordt dus de hoogste tijd om een inhaalslag te maken. Een duidelijke samenvatting van de artikelen op dit blog http://orientexpress23.blogspot.com/2008/06/web-20-en-de-toekomst-van-bibliotheken.html
Hoe de bibliotheek van de toekomst eruit zal gaan zien? Ik weet t niet? Misschien worden we wel een Digitheek.
Hoe de bibliotheek van de toekomst eruit zal gaan zien? Ik weet t niet? Misschien worden we wel een Digitheek.Maar zeker is wel dat er grote veranderingen zullen plaatsvinden en iedereen moet zich ervan bewust zijn dat dit alleen maar kan door samen te werken , open te staan voor die veranderingen en zoals Dennis Eijsten zegt. We moeten af van die flut websites en gezamenlijk op internet actief worden.
Ook heb ik nog een kijkje genomen op de ning van bibliotheek 2.0 en me aangemeld op twitter als volger.
Het was een lange avond. ik stop er nu mee.
Nog 1 ding te gaan.
Ook heb ik nog een kijkje genomen op de ning van bibliotheek 2.0 en me aangemeld op twitter als volger.
Het was een lange avond. ik stop er nu mee.
Nog 1 ding te gaan.
vrijdag 25 juni 2010
Ding 21 Bibliotheekcatalogi
Dit onderwerp heeft duidelijk met de bibliotheek te maken. Ik heb de verschillende catalogi bekeken. Van het nut van de aquabrowser was ik al eerder overtuigd door de cursus ambassadeur online diensten. Jammer dat deze nog niet is gekoppeld aan onze Novetheek catalogus, maar dat vinden de collega's ook. Als je precies weet wat je zoekt heb je de aquabrowser niet nodig. Weet je de zoekterm niet precies kan de aquabrowser je een eind op weg helpen en soms kom je verrassende dingen tegen.
In de aquabrowser van de OBA had ik de boeken zo gevonden en via het cursusaccount een paar tags toegevoegd. Leuk om te zien dat het boek van Willem Wijcherts opnieuw is uitgegeven.
De mogelijkheid die my discoveries biedt aan iedereen ( ook niet bibliotheekleden) om te taggen maakt de kans op het vinden van associaties in de aquabrowser groter. Maar het gevaar bestaat dan ook weer dat je door de vele hits door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik heb gezocht op twee boeken in de aquabrowser van de OBA en in WorldCat.
Op de lagere school had ik een leraar die al lopende door de klas voorlas. Ik herinner me nog dat het een heel spannend boek was en via het contact in Schoolbank met een oud klasgenoot ben ik achter de titel gekomen.
Willem Wijcherts door WG van der Hulst.
Het tweede boek waar ik naar heb gezocht is een Brug te ver door Cornelis Ryan. Dit herinnert me aan de opnamen van de film destijds in Deventer, waar ik vandaan kom.
Ook op WorldCat vond ik de beide boeken gelijk. Het boek van Willem zelfs in het Noors.
Via mijn postcode kwam ik niet verder en daarom geprobeerd met een postcode uit Deventer om een bieb te vinden. Dit lukte niet.
Toen Zwolle ingetikt en waar kom ik terecht op de Overijsselse Bibliotheken. Via hun website, een compleet kaartje van de provincie met alle bibliotheken. Geklikt op Deventer en je wordt doorgelinkt naar hun website.
Dit ook geprobeerd voor Gelderland, maar helaas is daar de website niet gelinkt.
Na het bekijken van de info in de catalogi blijf ik wel met een vraag zitten. Info delen , tags toevoegen, een hoeveelheid aan informatie, maar wat is nog wel betrouwbare info en wat niet. Om met een spreekwoord te eindigen : De vlag dekt niet altijd de lading.
woensdag 23 juni 2010
Ding 20 echt mijn ding
Om niet in dezelfde valkuil als gisteravond te vallen, ga ik eerst maar eens een stukje op mijn blog schrijven.
Ik heb me als muziekfan gisteren heerlijk vermaakt op Last.fm. On line radio luisteren doe ik al. Je kan werkelijk uit alle landen wel een radiostation vinden. Eens illegaal een liedje plukken van limewire . mij ook niet onbekend. Helemaal leuk om dan je eigen cd te branden.
Goed terug naar Last.fm. De tijd vloog werkelijk voorbij toen ik me eenmaal had geregistreerd. Eerst natuurlijk gekeken bij mijn favoriete bandje, Rowwen Hèze radio, Niet alleen RH hoorde ik daar, maar ik kwam er ook Guus Meeuwis tegen.Via Dire Straits, Queen The Eagles naar Gerard van Maasakkers. Af en toe een hartje toegekend.Jammer dat je na 30 liedjes een betaald account moet nemen. Leuk om op deze manier gelijkgestemden te vinden en muziekstijlen te herkennen. Kwam tijd te kort. Ik was alleen thuis dus de pc kon lekker hard aan. Al moet ik toegeven dat muziek via een goede cd speler beter klinkt.
Wat voor mij ook een leuke site met muziek is http://www.yamelo.com. Vooral die filmpjes uit de jaren 60.
Het is allemaal net wat overzichtelijker als in YouTube, hoewel je daar wel naar wordt doorgelinkt.
Leuk om met Last.fm kennis gemaakt te hebben.
Ik heb me als muziekfan gisteren heerlijk vermaakt op Last.fm. On line radio luisteren doe ik al. Je kan werkelijk uit alle landen wel een radiostation vinden. Eens illegaal een liedje plukken van limewire . mij ook niet onbekend. Helemaal leuk om dan je eigen cd te branden.
Wat voor mij ook een leuke site met muziek is http://www.yamelo.com. Vooral die filmpjes uit de jaren 60.
Het is allemaal net wat overzichtelijker als in YouTube, hoewel je daar wel naar wordt doorgelinkt.
Leuk om met Last.fm kennis gemaakt te hebben.
woensdag 9 juni 2010
Nog even Ding 18 Boekenkast LT
Vaak geprobeerd om de boekenkast in mijn weblog te plaatsen en ik heb me steeds afgevraagd wat doe ik nu verkeerd.
Dankzij Petra weet ik nu wat ik fout deed. Ik wilde de boekenkast in mijn tekst zetten, maar je moet hem dus als gadget plaatsen.
maandag 7 juni 2010
Ding 19 Sociale Netwerken
Een onderwerp waar ik wel wat ervaring mee heb. Al een aantal jaren ben ik lid van Schoolbank en daardoor via een aantal oud klasgenoten verschillende herinneringen opgehaald. Een klasgenote van de MMS is zelfs een paar weken geleden bij mij op visite geweest. Maar of daar nu een contact voor de toekomst uitkomt?
Mijn zoon heeft me al een aantal keren uitgenodigd voor Facebook en met de code van 23 dingen kon ik daar nu mooi een kijkje nemen. Ook daar weer veel dezelfde mensen , dus denk niet dat ik daar tijd in ga stoppen.
Je deelt eigenlijk alleen maar een gemeenschappelijk schoolverleden.
Zit jij al op Hyves? Dit hoorde je een tijdje geleden vaker als nu. En ja , ik zit op Hyves. Al een aantal jaren. Maar dat ik daar nu erg actief ben. Nee. Leuk om mensen toe te voegen , maar bij sommigen gaat het erom hoe meer "vrienden" hoe beter. Daarom heb ik alleen mensen toegevoegd, die ik ken en niet het vriendje of vriendinnnetje van. Maar ik heb zelf het idee dat het allemaal wat op zijn retour is.
LinkedIn bekeken en ook daar kom ik wel mensen tegen die ik ken, maar niet voor mij geschikt.
Mijn zoon heeft me al een aantal keren uitgenodigd voor Facebook en met de code van 23 dingen kon ik daar nu mooi een kijkje nemen. Ook daar weer veel dezelfde mensen , dus denk niet dat ik daar tijd in ga stoppen.Wat ik ook al zei in ding 18 Dizzie vind ik echt een leuk netwerk. Daar ga ik me zeker nog voor aanmelden.
Zoals het met al deze dingen gaat het werkt alllemaal alleen als je er veel tijd in stopt en de eventuele informatie up to date houdt. Dan zijn er zeker wel mogelijkheden voor de bibliotheek, als je goed hebt uitgezocht welke netwerken wel of niet blijvend zijn.
Abonneren op:
Posts (Atom)



